Bendik og monsteret
I undervisningsopplegget ligger det konkrete tips til hvordan du kan tilpasse arbeidet til elever i din klasse fra Ukraina. Spør deg selv om du kan pedagogisk begrunne dine oppgaver osv., ut i fra et flerkulturelt perspektiv. Bruk gjerne denne veiledningen til lærer/tospråklig lærer som hjelp.
Tips: Dette undervisningsopplegget inneholder flerkulturelle perspektiv til nytte for lærer/tospråklig lærer. De flerkulturelle perspektivene er markert med rødt og åpnes/lukkes ved å klikke på teksten flerkulturelt perspektiv.
Relevante kompetansemål Trekk sammen Utvid
Samfunnsfag (SAF01-04) for 5.-7.trinn
- utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
- drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
- reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
Norsk (NOR01-06) for 5.-7. Trinn
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
Flerkulturelt perspektiv
Introduksjon Trekk sammen Utvid
Bendik og monsteret er en fin kortfilm om å få lov til å være akkurat slik man vil. Her kan du som er lærer ta opp temaer som identitet, respekt, kropp og kjønn med elevene helt ned i førskolealder.
Om filmen
Det aller første møtet med Bendik og monsteret fikk vi gjennom Arne Svingens populære barnebokserie med samme navn. Bøkene handler om Bendik som oppdager et monster under sengen sin, men dette monsteret er ikke som alle andre monstre. Dette monsteret viser seg å ikke være glad i å skremme i det hele tatt.
Også i kortfilmen Bendik og monsteret møter vi monsteret som ikke vil skremme, og vi får møte Bendik, en gutt som savner en venn. Han drømmer også om å få lov til å være akkurat som han vil. Dette viser seg å være ganske vanskelig i møtet med blant annet mammas nye muskelbunt av en kjæreste.
Festivaler og spill
Kortfilmen har gjort stor suksess siden premieren i 2014 og har blitt vist på over 50 filmfestivaler og vunnet fem priser, blant annet publikumsprisen på Palm Springs International Short Film Festival og publikumsprisen på Fredrikstad animasjonsfestival. Desember 2016 ble Bendik og monsteret-universet utvidet ytterligere med en app som inneholder boka, filmen og interaktive spill.
Egnethet
Denne kortfilmen passer godt til å vise på barnetrinnet, men også eldre elever kan se denne filmen som en treffende samfunnskommentar til ulike forventninger vi møtes med i samfunnet, eller som et godt eksempel til temaet kjønnsidentitet.,
Flerkulturelt perspektiv
Oppgavesamling Trekk sammen Utvid
Oppgaver i norsk
Om karakterene:
- Beskriv de fire karakterene (personene) vi møter i filmen. Bendik, Monsteret, Freddy og Mamma.
- Hvordan utvikler de seg, og hvordan er forholdet mellom dem?
- Er Bendik en typisk gutt? Hvorfor, hvorfor ikke?
- Hvilke forventninger har for eksempel Freddy til Bendik?
- Monsteret er ikke som alle andre monstre. Hva liker dette monsteret å drive med?
- Hvorfor tror du monsteret befinner seg i et skap før han skal synge?
- Elefanter er redde for mus- sier Bendik. Hva mener han med dette?
Oppgaver i samfunnsfag
Kjønnsroller:
Flerkulturelt perspektiv
- Forklar hva (biologisk) hunkjønn og hankjønn er?
- Finnes det bare to kjønn?
- Hva vil det si å være lesbisk, homofil eller transperson?
- Finnes det noe som er typisk gutt eller typisk jente, typisk lesbisk eller typisk homofil for eksempel? Forklar hvorfor, hvorfor ikke.
- Hva vil det si å bli satt i bås?
Å være annerledes:
Flerkulturelt perspektiv
- Hva vil det si å være annerledes?
- Kom med eksempler eller skriv ned en gang eller en situasjon hvor du har følt deg annerledes? Hvordan følte du deg da?
- Sammenligne boka og filmen. Hvordan er filmen annerledes?
Se nærmere på følelser:
Flerkulturelt perspektiv
- Hva vil det si å bli redd, sint, glad, overrasket, eller for eksempel lei seg?
- Finn eksempler i filmen hvor man viser følelser?
- Hvorfor tror du vi har følelser? Har monstre eller dyr også følelser?
- Opplever karakterene i filmen å bli for eksempel redd for det samme?
- Hva gjør deg redd, eller sint eller glad? Skriv ned eller samtale om egne følelser.