Jeg vil aldri begynne å røyke
I undervisningsopplegget ligger det konkrete tips til hvordan du kan tilpasse arbeidet til elever i din klasse fra Ukraina. Spør deg selv om du kan pedagogisk begrunne dine oppgaver osv., ut ifra et flerkulturelt/flerspråklig perspektiv. Bruk gjerne denne veiledningen til lærer/tospråklig lærer som hjelp.
Tips: Dette undervisningsopplegget inneholder flerkulturelle perspektiv til nytte for lærer/tospråklig lærer. De flerkulturelle perspektivene er markert med rødt og åpnes/lukkes ved å klikke på teksten flerkulturelt perspektiv.
Relevante kompetansemål Trekk sammen Utvid
Samfunnsfag (SAF01-04) for 5.-7.trinn
- reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
Norsk (NOR01-06) for 5.-7. Trinn
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
Flerkulturelt perspektiv
Introduksjon Trekk sammen Utvid
Jeg vil aldri begynne å røyke er en fin kortfilm å vise elevene på barneskolen. Den kan inspirere til gode samtaler om misforståelser, familierelasjoner, og ikke minst hva som skjer med kroppen hvis man røyker.
Flerkulturelt perspektiv
Handling Trekk sammen Utvid
Erik er seks år, og helt sikker på at man får skjegg fordi man røyker. Både pappa og onkel Robert røyker, og de er kjempestygge. En kveld tenner også mor en sigarett. Hun som er så pen! Erik synes ikke dette er noe morsomt. Hva vil skje med det pene ansiktet hennes nå?
Dette er en fin kortfilm som egner seg for de små barna, med humor som treffer målgruppen.
Oppgaver Trekk sammen Utvid
Snakk sammen med barna om hva filmen handlet om, og hvem vi traff i filmen. Her er forslag til spørsmål som kan sette i gang samtalen:
- Hvorfor tror Erik at man får skjegg av å røyke? Kan man få skjegg av å røyke?
- Hva betyr misforståelse? Og hvordan kan en misforståelse oppstå?
- Hva skjer med kroppen hvis man røyker?
- Erik pønsker ut en plan for at mamma ikke skal få skjegg. Hva gjør han?
- Hva hjelper parfyme egentlig for?
Flerkulturelt perspektiv
Fordypningsoppgave Trekk sammen Utvid
- Erik ser på gamle familiebilder av sin oldefar. Be elevene finne fram bilder av familien sin, og ta med på skolen. Elevene kan presentere familiene sine, eventuelt skrive ned en liten tekst og/eller fortelle om hvordan beste - og oldeforeldrene deres levde i gamle dager.
Flerkulturelt perspektiv
Det finnes ressurser på NAFO knyttet til familiehistorier, familierelasjoner, identitet og tilhørighet. For eksempel en video der ungdommer fra de ulike nasjonale minoritetene i Norge snakker om hva det vil si å være norsk for dem og hvor de kjenner sin tilhørighet.