filmrommet logo
Oversikt Spørsmål og svar

1. Hvem står bak Filmrommet på ukrainsk og russisk?

Det flerspråklige filmtilbudet med læremidler og undertekster på ukrainsk og russisk er en del av filmstrømmetjenesten Filmrommet. Ansvarlig distributør for Filmrommet er Norgesfilm AS.

Filmrommet på ukrainsk og russisk er utviklet med støtte fra Utdanningsdirektoratet.

2. Hvem er målgruppen for læremidlene?

Læremidlene som er tilgjengelige via Filmrommet på ukrainsk og russisk er tilpasset elever i tospråklig fagopplæring og voksenopplæring.

3. Hvor er tjenesten tilgjengelig?

Tjenesten er begrenset til det geografiske området Norge og du kan derfor ikke se film hvis du befinner deg i utlandet.

4. Jeg får beskjed om at jeg har en utenlandsk IP-adresse, men jeg er i Norge?

Vi har bare rettigheter til å vise filmene som er tilgjengelig via Filmrommet på ukrainsk og russisk innenfor norsk IP-adresse. Har du norsk internettleverandør så kan du sende oss en e-post på post@norgesfilm.no og oppgi leverandørens navn og din IP-adresse slik at vi kan legge den til godkjenning.

Se din IP adresse her http://minip.no/

5. Hvordan se film?

Filmene kan fritt spilles av på PC, Mac, samt mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner på iOS og Android-plattformene. Det er enkelt å koble PC/ Mac til projektor, storskjerm eller TV for visning.

6. Kan jeg se filmer på mobile enheter?

Ja, filmene kan avspilles på nyere versjoner av smarttelefoner og nettbrett på iOS- og Android- plattformen. På iOS er det versjon 12 eller nyere som støttes. På Android er det versjon 7 og nyere som støttes.

7. Hvordan kan jeg endre språk?

Du kan endre språk i portalen ved å trykke på flaggene øverst i høyre hjørne. Læremidlene er tilgjengelig på norsk (bokmål og nynorsk), ukrainsk og russisk.

Du kan endre språk på undertekstene til filmene ved å trykke på tekstikonet i avspilleren.

Undertekstene er tilgjengelig på norsk (bokmål), ukrainsk og russisk.

8. Kan jeg laste ned filmene?

Nei, filmene i Filmrommet er beskyttet av opphavsrettslig lovgivning. Det er ikke tillatt å kopiere og/ eller lagre de digitale filmfilene.

Norgesfilm AS har gjort avtale med rettighetshaverne om å formidle filmene i denne seksjonen av Filmrommet.

9. Bruker tjenesten deres Cookies/ informasjonskapsler?

Ja, vi bruker cookies for å samle nyttig statistikk om hvordan du bruker innholdet vårt. Denne informasjonen bruker vi for å forbedre, videreutvikle og tilpasse filmtjenesten.

Informasjon som samles inn vil kun benyttes internt og deles ikke med en tredje part. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan lagre cookies i din nettleser. Cookies brukes ikke til å lagre personlig identifiserbare data. For mer informasjon, les vår personvernerklæring.

10. Filmen buffrer, hakker eller ikke vil spille av?

Det kan være flere årsaker til at en film hakker:

  • Har du en eldre PC/ Mac/ Mobil enhet vil den kunne ha problemer med å vise filmen
  • Ved bruk av trådløst nettverk er du avhengig av at det støtter streaming på en god måte
  • Hvis du deler nettet med mange brukere
  • Mange som streamer i samme område, f.eks. i helger og ved live-streaming av for eksempel populære idrettsarrangement.
  • Andre programmer som for eksempel nedlasting av systemoppdateringer eller nedlasting av større filer kan påvirke god avspilling. Steng i så fall disse programmene og prøv igjen.
  • Andre årsaker kan være for lav bredbåndkapasitet til bygget, lokale begrensninger i nettverket og mye streaming/ trafikk i ditt område, eller en kombinasjon av dette.

Dersom du opplever vedvarende hakking/ buffring, så kontakt oss gjerne via e-postadressen oppgitt nederst på siden og med følgende informasjon:

  • På hvilket tidspunkt av døgnet oppleves dette?
  • Opplever du liknende ved filmavspilling i annen tjeneste rundt samme tidspunkt?
  • Hvilken nettleser benytter du?
  • Hvilken enhet benytter du for avspilling av film (Mac, PC, nettbrett, smarttelefon)?
  • Hvilken film gjelder det?
  • Eventuelle andre opplysninger som kan være til hjelp.

11. Jeg får bare bilde, men ingen lyd?

Sjekk volumkontrollen i avspilleren i portalen.

Hvis denne står på, og du fremdeles ikke får lyd, kan du sjekke det samme for volumkontrollen som er innebygd i din enhet.

12. Kva er krav til båndbredde?

  • Du må ha et abonnement hos en norsk operatør.
  • Minimum båndbredde: 5 Mbit/s.
  • Anbefalt båndbredde: 10 Mbit/s eller høyere.

Les om hvordan du kan bruke de oversatte læremidlene med film fra Filmrommet.

Kontaktinfo Norgesfilm: post@norgesfilm.no