filmrommet logo
Oversikt Bendik og monsteret Voksenopplæring

Bendik og monsteret

Undervisningsopplegg
Voksenopplæring
Voksenopplæring
Norsk,Samfunnsfag
Forfatter: Hildegunn Klippen

Kortfilmen Bendik og monsteret fra 2014 er basert på Arne Svingens barnebøker om Bendik som oppdager et monster under senga. Dette monsteret er ikke som andre monstre. Det liker nemlig ikke å skremme i det hele tatt, men drømmer om å være noe helt annet. Bendik vil også være den han er, men det er ikke så lett når mammas nye bodybuilder-kjæreste prøver å få ham til å være tøff og maskulin.

Filmen har blitt vist på en rekke filmfestivaler og har vunnet flere priser. Bendik og monsteret-universet har også blitt utvidet med en app som inneholder boka, filmen og interaktive spill.

Veiledning til deg som er lærer i Voksenopplæring Trekk sammen Utvid

Selv om filmen er en barnefilm, er den også relevant for voksne, som trolig vil forstå mer av tematikken og de språklige nyansene. Ikke minst kan det være nyttig for foreldre å kunne samtale med egne barn om filmen og knytte den til tema som identitet, selvfølelse, kropp og kjønn. Kanskje har barna også sett filmen og snakket om den på skolen, slik at barna og foreldrene får en felles referanseramme.

Oppgavene kan brukes på ulike nivå, og de kan gjøres muntlig eller skriftlig. Noen av oppgavene er helt enkle og konkrete spørsmål til handlingen i filmen, mens andre er åpne spørsmål som krever mer refleksjon og ikke har noe fasitsvar. Norsknivået avgjør i hvilken grad deltakerne bruker morsmålet til å jobbe med oppgavene.

Tverrfaglige tema og kompetansemål i læreplanen Trekk sammen Utvid

I LK20 er folkehelse og livsmestring et av de tverrfaglige temaene. Det er det også i Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021), som deler verdigrunnlag med den generelle delen av LK20. Innenfor temaet folkehelse og livsmestring i læreplanen for voksne innvandrere skal deltakerne blant annet utvikle norskferdigheter til å:

  • ivareta familieliv og egen og eventuelle barns psykiske og fysiske helse
  • kommunisere rundt tanker, følelser, erfaringer og behov og til å uttrykke egen identitet
Eksempler på relevante kompetansemål:

  • beskrive og fortelle om personer, gjenstander, steder, hendelser og gjøremål på en enkel måte
  • samarbeide om enkle oppgaver ved å komme med forslag, spørre hva andre mener og be om repetisjon eller omformulering
  • forstå hovedpunkter og enkelte spesifikke detaljer i auditivt og audiovisuelt materiale, for eksempel nyhetssendinger, podkaster og filmer
  • gjenfortelle handlingen i et narrativ, for eksempel fra en film.

Oppgaver Trekk sammen Utvid

  1. Beskriv stemningen i starten av filmen. 
  2. Hva leker Bendik med?
  3. Hva får Bendik av Freddy? Hvorfor blir han ikke glad?
  4. Bendik og Freddy er motsetninger. Beskriv hvordan de ser ut og oppfører seg. Hvordan er forholdet mellom dem?
  5. Hvorfor blir ikke Bendik redd for monsteret, tror du?
  6. Hvordan reagerer monsteret når Bendik ikke blir redd?
  7. “Du er et monster utenpå, men kanskje du ikke er et monster inni deg”, sier Bendik til monsteret. Hva mener han med det?
  8. Hva drømmer monsteret om?
  9. «Kors på halsen, ti kniver i hjertet» sier Bendik når han lover å ikke le av monsteret. Hva betyr dette uttrykket? Har du et lignende uttrykk på ditt språk?
  10. Monsteret gjemmer seg i skapet før det skal synge. Har du hørt uttrykket “å komme ut av skapet”? Hva betyr det? Har du det samme uttrykket på ditt språk?
  11. Hvordan reagerer Freddy når han ser Bendik med kjole og leppestift? Hvorfor reagerer han på den måten, tror du? Hvordan reagerer mora til Bendik?
  12. “Elefanter er redde for mus” sier Bendik to ganger i filmen. Hva mener han? Hvem er elefant og hvem er mus i denne filmen?
  13. Freddy sier også noe om mus i starten av filmen. Hva sier han, og hva mener han med det?,Hvordan slutter filmen?
  14. “Nå tror jeg endelig på at du vil ha meg som jeg er”, synger monsteret helt til slutt. Hvordan forandrer monsteret seg mot slutten av filmen, og hvordan forandrer Bendik seg? ,Prøv å gjenfortelle handlingen i filmen med egne ord.
  15. Hva synes du er temaet i filmen? Prøv å formulere med et ord eller en kort setning.
  16. Likte du filmen? Hvorfor / hvorfor ikke?
  17. Hvilken aldersgruppe synes du filmen passer for? Hvorfor?
  18. Tenk deg at du skulle vist denne filmen i en barneskoleklasse. Hva ville du snakket med elevene om etterpå? 
  19. Har den noe å fortelle barn?

Ekstra:

  • Det er flere ulike dialekter i filmen. Kjenner du igjen noen av dem?
  • Gå på biblioteket og lån bøkene om Bendik og monsteret.